Treść do sklepu internetowego – 8 niezbędnych elementów, o których nie możesz zapomnieć

Zakładasz nowy lub chcesz ulepszyć swój obecny sklep internetowy i zastanawiasz się, jak wypełnić go treścią? Content jest bardzo istotny zarówno z punktu widzenia komunikacji z klientem i skuteczności sprzedaży, jak i pozycjonowania. Dlatego przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak zadbać o dobry copywriting w sklepie internetowym.

Strona główna

Treść dla sklepów internetowych obejmuje nie tylko opisy produktów, choć one są oczywiście bardzo istotne. Jednak zanim do nich dojdziemy, omówimy wiele innych zakątków e-commerce. Zacznijmy od strony głównej, która powinna być możliwie wygodna w obsłudze i czytelna, aby nie zniechęcić po pierwszym kontakcie.

Czy strona główna to jedynie odnośniki do kategorii, kilka haseł i atrakcyjnych grafik? Niekoniecznie. Również tu dodaj wartościowe treści, które z jednej strony wspierają SEO, a z drugiej budują pozytywny wizerunek. Możesz na przykład rozważyć wstawienie pytań i odpowiedzi lub krótkiego streszczenia zawartości poszczególnych kategorii.

Najważniejsze jest kierowanie się potrzebami użytkowników. Wiele zależy też od projektu i stopnia rozbudowania strony.


Treść, która pokrótce przedstawia sklep internetowy i jego ofertę, a jednocześnie wspiera pozycjonowania, warto umieścić u dołu strony, bezpośrednio nad stopką.

O nas

Zakładka nazwana „O nas”, „(Nazwa firmy)”, „About” itp. nie jest spotykana w każdym sklepie internetowym, a szkoda, ponieważ każdy sklep ma jakąś historię, tworzy go określony zespół, dąży do wyznaczonych celów.

Na rynku e-commerce spotkać się generalnie z dwoma typami działalności. Czasami e-sklep jest niejako uzupełnieniem lub drugim z filarów obok sprzedaży stacjonarnej, dotyczy to chociażby najpopularniejszych sieci odzieżowych. W innych przypadkach stanowi jedyny obszar działalności handlowej, bo firma nie dąży do otwierania sklepów stacjonarnych i skupia się jedynie na sprzedaży online.

I tu, i tu warto traktować sklep, który ma swoją nazwę, swoje logo, swój koncept, jako markę. Markę, która wymaga prezentacji i atrakcyjnego opisania.

Zakładka typu „o nas” może zawierać informacje na temat:

  • historii działalności,
  • zespołu,
  • misji i wizji firmy,
  • idei, która przyświecała otwarciu e-sklepu,
  • ciekawych danych na temat sprzedaży,
  • nagród, wyróżnień, współprac itp.

Dowiedz się więcej o tym, jak napisać tekst „o nas”, „o firmie”.

Baza wiedzy

Inaczej „blog”, „poradnik” itp. W sklepach internetowych warto stworzyć i regularnie uzupełniać zakładkę z merytorycznymi, praktycznymi wskazówkami oraz informacjami dla klientów. Ułatwia to budowanie eksperckiego wizerunku i wydatnie wspiera działania SEO. Regularnie dodawana, bogata w naturalnie wykorzystane słowa kluczowe, przydatna treść jest doceniana przez algorytm Google, co widać po stopniowo rosnącej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Prowadzenie bloga wcale nie musi być trudne. Programiści odpowiedzialni za tworzenie sklepów internetowych implementują zazwyczaj rozwiązania, które zdecydowanie upraszczają proces samodzielnego dodawania treści, bez konieczności posiadania specjalistycznej wiedzy czy korzystania z zewnętrznej pomocy. Prowadzenie bloga można też powierzyć zewnętrznej agencji copywriterskiej.

Oto przykładowe tematy, które mogą być inspiracją do bloga, porad czy bazy wiedzy w sklepie internetowym:

  • wskazówki dotyczące korzystania z produktów,
  • porady związane z konkretną branżą, np. parentingiem, budownictwem itd.,
  • słowniczki pojęć,
  • case studies.

Nie warto powielać tematów podejmowanych przez konkurencję, tylko starać się przedstawić je w nowy, oryginalny, ciekawszy sposób albo szukać zupełnie świeżych inspiracji. Ważna jest regularność, a także zachęcanie odbiorców do interakcji, dlatego warto dać możliwość komentowania wpisów.

Publikowanie artykułów poradnikowych związanych z ofertą to popularny sposób na skuteczne wykorzystanie copywritingu w sklepie internetowym.

Regulamin

Każdy sklep internetowy musi działać w granicach obowiązujących przepisów, a co za tym idzie, posiadać profesjonalnie przygotowany regulamin. To już zadanie nie dla copywritera, a prawnika. Możesz jednak rozważyć uzupełnienie zakładki regulamin np. o odnośniki dotyczące wyjaśnień wybranych terminów.

FAQ

FAQ jest skrótem od „Frequently Asked Questions” – najczęściej zadawane pytania. To pożyteczna zakładka sklepów internetowych, w której, zgodnie z nazwą, można opublikować pytania pojawiające się (lub mogące się pojawić) ze strony klientów. Choć odpowiedzi na nie najczęściej znajdują się w regulaminie lub w opisach produktów, nie zaszkodzi ułatwić czytelnikom życia.

Ważne, aby pytania były precyzyjne, a odpowiedzi możliwie jak najbardziej konkretne, trafne i czytelne, w pełni zrozumiałe. Przykłady poniżej.

  • Czy produkt można zwrócić? Tak, zgodnie z przepisami klient ma 14 dni na odstąpienie od umowy.
  • Co znajduje się w asortymencie sklepu X? W sklepie X można nabyć stroje i akcesoria piłkarskie, suplementy diety, a także książki o tematyce sportowej.
  • W jaki sposób realizowana jest dostawa? Dostawę realizujemy za pośrednictwem Poczty Polskiej, a także paczkomatów InPost.
  • Czy istnieje możliwość odbioru osobistego? Nie, nie oferujemy możliwości odbioru osobistego.

I tak dalej, i tym podobne. Nawet jeżeli niektóre pytania są dla Ciebie oczywistością, pamiętaj, że część klientów dopiero poznaje Twój sklep i poszukuje nawet najbardziej elementarnych informacji.

Przykład czytelnego FAQ obejmującego rozwijane po kliknięciu zakładki z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania.

Kariera

W niektórych sklepach internetowych można natknąć się na zakładkę „kariera”, „praca”, „aplikuj” itp. Rzecz jasna jej zawartość jest skierowana do osób zainteresowanych pracą w danym miejscu.

Choć teoretycznie sklep internetowy może startować jako mikrofirma, wraz z rozwojem i wzrostem sprzedaży konieczne jest zwiększanie zatrudnienia. Pakowanie towarów, administrowanie sklepem, rozwożenie paczek, prowadzenie działań marketingowych, zarządzanie magazynem, pozyskiwanie nowych odbiorców i dostawców – te wszystkie zadania są rozdzielane między kolejnych pracowników.

Czytelna informacja na temat ewentualnej rekrutacji, a także jej zasad to świadectwo Twojego profesjonalizmu jako pracodawcy. Pamiętaj, że rozwijając sklep, dbasz nie tylko o wzrost sprzedaży, ale także umacnianie marki i budowanie pozytywnego w otoczenie, w którym funkcjonujesz. Obejmuje ono nie tylko klientów, lecz również pracowników, kontrahentów, a nawet konkurencję.

Opisy kategorii

Nawet niewielki asortyment dzieli się zazwyczaj na kategorie i podkategorie, co ułatwia potencjalnemu klientowi wyszukiwanie i kupowanie produktów.

Jeżeli nie dodasz treści na stronie danej kategorii, klientowi wyświetlą się jedynie miniaturki produktów. Właściwą praktyką jest dodanie tekstu nad lub pod produktami, czasami obok. Użytkownik powinien wiedzieć, co konkretnie zawiera dana podstrona, aby nie tracić czasu, jeżeli szuka czegoś innego. To też okazja, żeby w naturalny i skuteczny sposób zadziałać w aspekcie SEO, używając słów kluczowych i innych elementów, które mają znaczenie dla algorytmu wyszukiwarki. Z kolei pozostawienie podstrony kategorii bądź podkategorii bez żadnego oryginalnego, niepowtarzalnego tekstu może negatywnie wpływać na pozycjonowanie.

Strony kategorii i podkategorii powinny zawierać tematyczną treść, która korzystnie wpływa na pozycjonowanie sklepu w Google.

Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby opisy kategorii miały długość nawet 2000-4000 znaków, z zastrzeżeniem, że nad miniaturkami produktów powinna znajdować się jedynie najważniejsza, esencjonalna treść, na przykład o długości około 500-1000 znaków, a reszta poniżej.

Opisy produktów

Fragment dotyczący opisów produktów celowo przenieśliśmy na koniec artykułu, aby uzmysłowić, jak wiele innych elementów powinien zawierać e-sklep dobrze wypełniony treścią.

Opis produktu nie powinien polegać na przepisaniu parametrów technicznych. Większości odbiorców liczby i jednostki niewiele mówią – dużo ważniejszy jest aspekt użytkowy. Możliwie zwięźle, a zarazem wyczerpujące przedstawienie produktu wartego zakupu to prawdziwa sztuka. O czym pamiętać w trakcie przygotowywania opisu?

  • Skup się na potrzebach i oczekiwaniach klienta. Postaraj się go zrozumieć i patrzeć na produkt jego oczami.
  • Do przygotowywania perswazyjnych i atrakcyjnych opisów używaj tzw. języka korzyści, przedstawiając praktyczne argumenty trafiające do konkretnego odbiorcy.
  • Korzystaj z obrazowych przymiotników i czasowników, które działają na wyobraźnię oraz zmysły.
  • Skuteczną praktyką jest pisanie w czasie teraźniejszym, a nie przyszłym, aby klient podświadomie czuł się już użytkownikiem i posiadaczem produktu.
  • Podziel tekst na krótkie akapity i uwzględnij wypunktowania, pogrubienia czy odnośniki. Dobrze, gdy długość opisu przekracza granicę 1000 znaków ze spacją, ale jeżeli oznaczałoby to konieczność przysłowiowego „lania wody”, lepiej przygotuj krótszą, ale konkretniejszą i bardziej jakościową treść.
Klient oczekuje wyczerpujących, ale atrakcyjnie podanych informacji na temat produktu.

Współpracuj z profesjonalistami

Jeśli chodzi o treść, jej tworzenie możesz powierzyć doświadczonemu specjaliście, a takiego zatrudnia agencja copywriterska. Dzięki temu masz pewność, że teksty będą skuteczne pod względem marketingowym, atrakcyjne i w pełni poprawne językowo oraz zoptymalizowane pod SEO.

One comment

  1. W obecnych czasach ludzie bardzo lubią czytać wpisy blogowe, które rozwiązują ich pytania bądź problemy,, wiec wpis blogowy które będzie obszerna odpowiedzą na pytanie w stylu FAQ super sie sprawdza :))

    Samemu ciężko jest znaleźć czas aby aż tak dbać o sklep internetowy, lepiej odłożyć te kwestie dla fachowca, a samemu zadbać o rozwój sklepu.

Skomentuj Łukasz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *