Czym jest strategia content marketingowa i jak ją wdrożyć

Marketing treści jest nie tyle przyszłością, co teraźniejszością. Zorientowane na sukces firmy i organizacje wykorzystują content do budowania wizerunku i realizacji wielu innych celów. Pytanie jednak, czy kryje się za tym strategia? Oczywiście! Dowiedz się, czym jest strategia marketingowa, jak ją zaplanować i wprowadzić w życie.

Po co Ci strategia content marketingowa

Złota zasada działań PR-owych, marketingowych, brandingowych brzmi: wyrażaj się spójnie! Nie pozwól na to, żeby tożsamość i wizerunek się rozjeżdżały, a za komunikatami krył się jedynie chaos. W działaniach skupionych wokół treści przydaje się czasem szczypta spontaniczności, na przykład gdy wykorzystujesz świeżo powstałego mema (którego żywotność wynosi w sprzyjających okolicznościach maksymalnie kilkadziesiąt godzin). Na co dzień jednak warto działać według założonego planu, a więc mieć strategię. Poszczególne posty, publikacje, aktywności niech spełniają rolę taktyczną, Tobie jest jednak potrzebny spajający to wszystko brief. Jak zaprojektować skuteczną strategię content marketingową? Jakie są jej podstawowe założenia? Zajmijmy się tematem krok po kroku.

Zdefiniuj cel

Zacznijmy od prostego (czy aby na pewno?) pytania: po co Ci content marketing? Chcesz go zlecić, bo to modna fraza, zasłyszana na biznesowym spotkaniu? Samą treścią świata się nie zawojuje – tu potrzebny jest konkretny cel. Zastanów się, co poszczególne treści (teksty, filmy, obrazy, infografiki, memy) mogą dać Twoim odbiorcom, Twojej grupie docelowej. Czy chcesz przemówić do wszystkich potencjalnych klientów (kontrahentów), czy jedynie do części? W jakim celu? Pamiętaj, że content może dawać rozrywkę, przekazywać wiedzę, sprzedawać produkty i usługi lub łączyć te wszystkie zadania. Pytanie, na czym Ci zależy najbardziej i na czym warto się skupić.

Zaprojektuj treść

Nawet jeżeli za teksty czy grafikę będą odpowiadali podwykonawcy lub pracownicy konkretnego działu, do Ciebie należy przygotowanie wytycznych. Skoro wiesz, co chcesz osiągnąć publikowaniem treści, zastanów się, jakie mają one być. Powtórzmy: detale zostaw specjalistom. Przemyśl natomiast:

  • platformy publikacji,
  • częstotliwość udostępnień,
  • formę (tekstów, filmów czy grafik),
  • parametry (długość tekstów, długość filmów, specyfika obrazów),
  • tematykę.

Ostatni punkt jest chyba najściślej związany z tym, co najważniejsze, czyli celem do osiągnięcia. Fajnie, że treści są, ale podziałają wyłącznie wtedy, gdy będą wartościowe. Oryginalne, świeże, warte udostępnienia, wpadające w oko – nazwij to, jak chcesz, wiadomo, o co chodzi. Contentowa strategia nie ogranicza się do rzucenia kilkoma pomysłami – ma sens jedynie w przypadku faktycznego wdrażania, z uwzględnieniem ewaluacji i reagowania na ewentualne kryzysy.

Stwórz treść

Copywriterzy mogą zająć się pisaniem tekstów, a specjaliści w zakresie SEO audytem, a następnie wytycznymi dotyczącymi pozycjonowania. Dobrze, aby podali kluczowe wskazówki już na etapie planowania strategii. Dużo wizualnego contentu zdobędziesz za darmo lub w niskiej cenie. Dziś korzystanie ze stocków jest standardem nawet w tradycyjnej prasie, cokolwiek by o tym sądzić. Własny visual content stworzysz (bez znajomości programów graficznych) za pomocą takich narzędzi jak Canva czy Visme – a mówimy o plakatach, memach, grafikach do social media, infografikach, logotypach, prezentacjach, szablonach itp. Ewentualnie zawsze pozostaje współpraca z profesjonalnym grafikiem. Przy większym budżecie warto pokusić się o stworzenie materiałów video – potencjał, jaki kryje w sobie wykorzystanie filmów, jest nie do przecenienia.

Publikuj z głową

Masz do dyspozycji blog, firmową stronę WWW, tradycyjne materiały reklamowe, a także konta w mediach społecznościowych (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Snapchat itd.). Czy to oznacza, że strategia content marketingowa zmusza nas do wykorzystania wszystkich kanałów? Absolutnie nie. Znacznie lepsze efekty osiągniesz poprzez przemyślaną selekcję platform do publikacji treści. Jedynie największe firmy mogą sobie pozwolić na profesjonalne i równie skuteczne działania w praktycznie wszystkich mediach. Ze skromniejszym budżetem, bez wieloosobowego zespołu odpowiedzialnego za komunikację, lepiej nie pchać się wszędzie, gdzie to możliwe.

Czy warto inwestować w płatne, sponsorowane treści? To zależy. Najpierw sięgnij do poradników, które podpowiadają, jak zwiększyć ruch organiczny i konwersję. Jeżeli wygenerowane wyniki nie spełniają postawionych celów, zainwestuj w płatną promocję treści – jednak także nie wszystkich, bez przesady.

Zachowaj spójność, ale i elastyczność

Nawet najlepszy plan wymaga korekt w trakcie wdrażania. Jedno to zachowanie spójności ogólnej myśli, a drugie – weryfikowanie dotychczasowych kroków. Być może Twoja strategia treści nie jest tak doskonała, jak się wydawało na początku. Cóż, zdarza się. Ważne, żeby nie brnąć na siłę w rozwiązania, które nie przynoszą żadnych pozytywnych efektów. Czasami lepiej zawczasu przerwać kampanię lub zmodyfikować je w lepszym kierunku. Intuicja jest przydatna, ale przede wszystkim sprawdzaj statystyki, raporty, uzbrój się w cierpliwość. Treść realizuje swoje zadania nie tylko tu i teraz, ale przede wszystkim w długofalowej perspektywie.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *