Kim jest i co robi copywriter

Copywriter – kim jest, co robi, czym się zajmuje?

Zawód twórcy treści staje się coraz popularniejszy, przez co słyszą o nim kolejne osoby. Inni z kolei wiedzą, kim jest copywriter, ale nie orientują się dokładnie, co to za praca i na czym polega. Dla porządku warto więc na samym początku zdefiniować to pojęcie. Trzeba powiedzieć jednak, że nie da się zrobić tego precyzyjnie. Dlaczego? Z uwagi na szeroki przekrój specjalizacji w branży. Ale o tym poniżej.

Copywriter – co robi? Kim jest?

Copywriterzy pytani o profesję często muszą silić się na dodatkowe wyjaśnienia. Wtedy też padają zazwyczaj słowa o tworzeniu najrozmaitszych tekstów. Nie zawsze trafiają one jednak na internetowe strony. Zatem na czym polega ten zawód i co robi copywriter? Faktem jest, że zajmuje się pracą z tekstem. Oprócz materiałów pozycjonujących tworzy m.in. treści:

  • blogowe,
  • poradnikowe,
  • specjalistyczne,
  • dziennikarskie,
  • analityczne,
  • reklamowe – teksty spotów, reklam, plakatów, na ulotki,
  • sprzedażowe,
  • opisy produktów, usług i kategorii,
  • na różnorodne platformy w mediach społecznościowych.

Co jeszcze robi copywriter? Ze względu na specyfikę danej współpracy osoba taka może odpowiadać za pisanie tekstów do audiobooków, scenariuszy, historii na potrzeby marketingu (storytelling), a także dbać o jakość korespondencji czy redagować teksty specjalistów techników bez zacięcia pisarskiego.

Copywriter – istnieje polski odpowiednik tego słowa?

Gdzie pracujesz? Kim jesteś? Gdy odpowiadasz, że jesteś copywriterem, widzisz zaskoczoną lub nieco zmieszaną minę i kolejne pytania. Kto to? Co to za zawód? Na czym polega Twoja praca? No cóż, specjalizacja ta nie należy jeszcze do grona najbardziej powszechnych. W efekcie osoby, które nie realizują swoich służbowych działań za pośrednictwem sieci, nie orientują się w temacie.

Sprawę nieco komplikuje także fakt, że trudno znaleźć polski odpowiednik dla słowa copywritera. Wielu specjalistów z branży nazywa siebie tekściarzami czy zawodowymi twórcami treści, ale określenia te powszechnie się nie przyjęły, a na horyzoncie nie widać rodzimych alternatyw.

Na czym polega praca copywritera?

Jeśli wydaje Ci się, że praca copywritera polega tylko na tworzeniu różnych treści, jesteś w błędzie. Do obowiązków kompleksowo działających twórców należy wiele zadań.

  • Przygotowanie czytelnych i szczegółowych briefów.
  • Research – poszukiwanie źródeł, analiza oraz selekcja informacji, weryfikacja ich prawdziwości i aktualności.
  • Tworzenie szablonów – tekst tekstowi nierówny, więc copywriter musi opracować dla danego materiału plan wpisujący się w wymogi klienta i normy.
  • Optymalizacja SEO – np. odnalezienie najlepszych słów kluczowych, określenie ich liczby i częstotliwości występowania w tekście.
  • Korekta i redakcja – każdy tekst czyta się co najmniej kilka razy, najlepiej na głos. Dzięki temu można wyłapać rozmaite błędy, wpadki stylistyczne czy literówki.

Warto podkreślić też, że oryginalność tekstów jest bardzo ważna, dlatego każdy artykuł czy wpis należy zweryfikować, wykorzystując dostępne narzędzia antyplagiatowe.

Czy każdy copywriter zajmuje się tym samym?

Opisane powyżej czynności mogą wskazywać, że praca każdego copywritera polega mniej więcej na tym samym. W wielu przypadkach schemat działania jest podobny, jednak sporo zależy od indywidualnych predyspozycji organizacyjnych oraz specyfiki wykonywanej pracy. A ta może się różnić. Wyróżniamy bowiem m.in.:

  • copywriting pozycjonujący,
  • content marketing,
  • webwriting,
  • social media copywriting,
  • sales copywriting.

Mamy także copywriting techniczny, który dotyczy tworzenia treści wysokospecjalistycznych.

Copywriter – co to za zawód i jak się go wykonuje?

Copywriter może pracować właściwie w każdej firmie, a to, na czym polega jego praca i obowiązki, określa umowa. Często copywriterzy pracują w agencjach lub odpowiadają za tworzenie treści w działach marketingowych czy agencjach PR. W takich przypadkach mamy do czynienia zazwyczaj z umową o pracę, kontraktem B2B lub umową o dzieło.

Zastanawiasz się, kim jest i co robi copywriter freelancer? Ludzie wykonujący ten zawód prowadzą zazwyczaj działalność gospodarczą lub rozliczają się przez popularną platformę Useme. Działają na wielu frontach, nawiązując współpracę z indywidualnymi zleceniodawcami. W takim przypadku wyzwaniem staje się samodzielnie poszukiwanie i zdobywanie zleceń. Z tego powodu warto budować własną markę.

Copywriter – jak budować własną markę?

Wiesz już, kim jest copywriter i co robi. Z tekstu wyczytałeś także, na czym polega ten zawód. Oprócz tego masz świadomość, że wielu copywriterów działa indywidualnie, świadcząc swoje usługi różnym podmiotom. Z tego powodu wolni strzelcy muszą na samym początku zadbać o promocję samych siebie. Walcząc o zlecenia, trzeba zatroszczyć się profesjonalnie o zasięg własnych ogłoszeń, dowiedzieć się, gdzie je publikować oraz stworzyć treści reklamowe, które przekonają usługodawców do skorzystania właśnie z Twojej pomocy. W jaki sposób to robić?

  • Strona internetowa – Twoja wizytówka, portfolio, baza najważniejszych informacji i w pewnym sensie potwierdzenie profesjonalnego podejścia do tematu.
  • Blog – dodawanie własnych wpisów generuje ruch na stronie, stanowi próbkę Twoich umiejętności, uatrakcyjnia stronę.
  • Media społecznościowe – strona na Facebooku, Instagramie czy LinkedIn daje możliwość promowania swoich usług.
  • Referencje i opinie – wiarygodne referencje czy opinie będą świetną reklamą i dla niektórych znaczą 10 razy więcej niż jeden wpis na blogu. Klienci cenią sobie opinie wcześniejszych klientów.

Ponadto pamiętaj, żeby na bieżąco uzupełniać swoje portfolio o najnowsze teksty i współprace. Prezentuj kooperacje i projekty, które mają największy zasięg, realizowane są dla najbardziej rozpoznawalnych marek czy dużych firm. Powodzenia!

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *